Thursday Feb 03, 2022

Literární teorie a kritika

Hnutí Black Arts bylo kontroverzní literární uskupení, které vzniklo v polovině 60. let 20. století jako umělecká a estetická odnož hnutí Black Power, militantního politického hnutí, které odmítalo integrační cíle a postupy hnutí za občanská práva, jež mu předcházelo. Hnutí Black Arts bylo jedním z mála amerických literárních hnutí, které spojovalo umění s politickým programem. Vzhledem k tomu, že básně byly krátké a mohly být recitovány na shromážděních a jiných politických aktivitách, aby podnítily a pohnuly davem, byla poezie nejoblíbenějším literárním žánrem hnutí Black Arts, těsně následovaná dramatem. Básník, dramatik, aktivista a hlavní představitel hnutí Black Arts Amiri Baraka (dříve LeRoi Jones) vymyslel termín Black Arts, když založil své divadlo Black Arts Repertory Theatre/School v newyorském Harlemu. Ačkoli hnutí Black Arts začalo v polovině 70. let 20. století upadat, ve stejné době, kdy hnutí Black Power začalo sestupovat, představilo novou generaci černošských básníků a novou značku černošské poezie. Inspirovalo a povzbudilo také již zavedené básníky, jako byli Gwendolyn BROOKSOVÁ a Robert Hayden. Hnutí Black Arts vytvořilo mnoho básnických inovací v oblasti formy, jazyka a stylu, které ovlivnily tvorbu mnoha dnešních umělců mluveného slova a sociálně uvědomělých rapových textařů.

Mezi básníky nejčastěji spojované s hnutím Black Arts patří Baraka, Sonia Sanchez, Etheridge Knight, Nikki Giovanni, Larry Neal, Mari Evans, Don L. Lee (nyní známý jako Haki Madhubutti), Carolyn Rodgers, Marvin X, Jayne Cortez, Askia Toure a June Jordan. K hnutí Black Arts významně přispěla také řada významných afroamerických dramatiků, beletristů a vědců, a to jak po tvůrčí, tak po filozofické a teoretické stránce, když definovali a nastínili cíle a kritéria tohoto hnutí a jeho „černošské estetiky“.“

Představení beatových básníků

V období hnutí bylo založeno několik nakladatelství a dílen a vzniklo několik časopisů a magazínů, které poskytly prostor pro literární tvorbu básníků Black Arts. Literární publikace, jako například Freedomways, Negro Digest (později přejmenovaný na Black World), Black Scholar, Journal of Black Poetry a Liberator, přivedly básníky hnutí Black Arts k širšímu publiku, když zavedenější publikace jejich tvorbu odmítaly. Dvě významná nakladatelství – Broadside Press Dudleyho Randalla v Detroitu a Madhubutiho Third World Press v Chicagu – se rovněž podílela na uvádění nových básníků a šíření jejich tvorby. Umbra Workshop (1962-65), složený ze skupiny černošských spisovatelů, vydával časopis Umbra Magazine a získal si význam jako literární skupina, která vytvářela osobitý hlas a často zpochybňovala mainstreamové normy týkající se literatury. A konečně Barakovo Black Arts Repertory Theatre/School, založené v roce 1965, přinášelo obyvatelům Harlemu bezplatné divadelní hry, čtení poezie a hudební představení, čímž naplňovalo myšlenku umění jako společného zážitku.

Hnutí Black Power, z něhož hnutí Black Arts vycházelo, se snažilo ekonomicky a politicky posílit afroamerické komunity tím, že se opíralo výhradně o zdroje uvnitř černošské komunity. Snažilo se také oslavovat černošství a obnovit pozitivní obraz černochů z negativních stereotypů, které se vyskytovaly v širší společnosti. Proto se v této době stala prominentními hesla, jako například „Black Is Beautiful“ (Černý je krásný). Členové organizací, jako byl Studentský nenásilný koordinační výbor (SNCC) pod vedením Stokelyho Carmichaela a Strana černých panterů, kterou založili Huey Newton a Bobby Seale, požadovali rasovou rovnost, nikoli však metodami pasivní rezistence spojovanými s Dr. Martinem Lutherem Kingem ml, ale „jakýmikoliv prostředky“ (heslo strany), včetně „násilné revoluce“, jak prohlásil Malcolm X. Navíc „černošský kulturní nacionalismus“, přesvědčení, že černoši a běloši mají dva odlišné pohledy na svět a na život, byl významnou myšlenkou jak hnutí Black Power, tak Black Arts. V důsledku toho autoři hnutí Black Arts experimentovali s metodami uměleckého vyjádření, které byly charakteristické pro afroamerickou kulturu a zkušenosti. Především veškerá poezie byla prodchnuta určitou úrovní černošského vědomí, což znamená, že její témata a náměty odrážely kvalitu a charakter černošské zkušenosti. Co se týče formy, básníci hnutí Black Arts často odmítali standardní angličtinu ve prospěch černošské angličtiny, hovorovějšího a lidovějšího jazyka a syntaxe. Opepřovali ji pouličním slangem a idiomatickými frázemi, které byly jednoduché, přímé, explicitní a často neuctivé. Kromě toho si poezie hodně vypůjčovala z černošské hudby, využívala rytmické efekty z jazzu a blues, stejně jako z dalších forem černošské ústní řeči, jako jsou kázání, lidové pohádky, signifikace (složitý, humorný jazykový styl, který používá náznaky, narážky, slovní hříčky, metafory a další slovní hříčky k přesvědčování, argumentaci, poselství nebo urážkám) a desítky (forma signifikace, která zahrnuje výměnu urážek, především o příbuzných člověka). K dalším společným rysům této poezie patří volný verš, krátké délky veršů, vzory volání a odpovědí, skandování a volné rýmování.

Hnutí Black Arts mělo mnoho společného s jiným obdobím zvýšené umělecké tvorby afroamerických spisovatelů – harlemskou renesancí 20. let 20. století. V obou obdobích se zvýšil zájem o vytvoření asertivnější černošské kolektivní identity, než jaká existovala dříve (během harlemské renesance se jí říkalo „nový černoch“), a o hledání etnické identity a dědictví v lidové a africké kultuře. Básníci obou období tak ve své poezii experimentovali s lidovými prvky, jako je blues, spirituály a vernakulární idiomy, a uctívali Afriku. Navzdory těmto podobnostem se však mnozí spisovatelé hnutí Black Arts stavěli k cílům harlemské renesance kriticky a domnívali se, že se jí nepodařilo konkrétně navázat na boj černošských mas. Stoupenci hnutí Black Arts rovněž kritizovali závislost harlemských renesančních spisovatelů na bělošském mecenášství, stejně jako jejich sklon vážit si západního umění, toužit po uznání hlavního proudu a psát s ohledem na bělošské publikum. Domnívali se, že to ohrožuje schopnost černošských spisovatelů zcela upřímně zobrazovat a vyjadřovat život a boj černochů.

Hnutí Black Arts stanovilo řadu cílů a kritérií, kterými se měli jeho tvůrci řídit. Primárním z nich bylo přesvědčit Afroameričany, aby odmítli mainstreamovou kulturu a proces amerikanizace a asimilace, a místo toho je povzbudit k přijetí „černošské estetiky“, podle níž by černoši při tvorbě a hodnocení afroamerické literatury vzhlíželi ke své vlastní kultuře a estetickým hodnotám. Tři hlavní kritéria hnutí Black Arts, která stanovil Ron Karenga, byla, že veškeré černošské umění musí být „funkční, kolektivní a angažované“ (33). Funkční povaha černošského umění znamenala, že literární dílo musí sloužit většímu účelu, než je pouhá umělecká tvorba. Muselo být spojeno se společenskými a politickými boji, v nichž se Afroameričané angažovali. Druhé kritérium, že černošské umění musí být „kolektivní“, znamenalo, že musí sloužit lidem; musí je vzdělávat, inspirovat a povznášet. A recipročně se umělec musí od lidu učit, být jím inspirován a povznášen. Umělec musí být připraven obětovat svou vlastní individualitu a místo toho vždy psát s ohledem na dobro lidu. Za třetí a poslední, černé umění musí být oddané politickým a sociálním reformám a podporovat revoluci, která je přinese. V podstatě bylo cílem hnutí Black Arts oslovit masy černochů, přimět je, aby pochopili jejich poselství o soběstačnosti a důstojnosti, a inspirovat je, aby podle něj jednali.

Mnohá kritéria a cíle hnutí Black Arts jsou patrné i v samotné poezii. Například v básni „Z Egypta“ ve sbírce Černé umění z roku 1966 dává Baraka jasně najevo, že násilná konfrontace s utlačovateli černochů je bezprostřední realitou, když tvrdí, že je připraven zavraždit „nepřátele / mého otce“. Stejně tak v „Pravém významu současného dialogu, černoch vs. černoch“ ve sbírce Black Feeling, Black Talk (1968) Giovanni černochům vzkazuje: „Nemusíme dokazovat, že umíme zemřít / musíme dokázat, že umíme zabíjet“. Kritérium závazku Giovanni demonstruje také v „Mé básni“ (1968), kdy píše na podporu revoluce a jejího trvalého charakteru a uvádí, že „i kdybych nikdy nic neudělal / bude to pokračovat“. Didaktičnost velké části černošské umělecké poezie je patrná v Barakově „Škole modlitby“ (1966). V této básni Baraka říká svému černošskému publiku: „Neposlouchejte jejich zákony.“ „Jejich“ samozřejmě odkazuje na bílou společnost. Baraka v podstatě nabádá černochy, aby se vzbouřili proti bílé autoritě a měli se na pozoru před slovy těch, kteří se je snaží utlačovat, protože jejich cílem je černochy oklamat a omezit jejich rozvoj. Oslava černošství je patrná i v poezii Black Arts. Sanchezová, pravděpodobně básnířka nejvíce ztotožňovaná s hnutím Black Arts, znovu vyzdvihuje důstojnost černošského ženství v nejmenované básni ve sbírce We a BaddDDD People (1970), když sama sebe jako černošskou ženu spojuje s královskou africkou královnou, která: „Walk / move in / blk queenly ways“. Podobně v „Ka Ba“ (1969) Baraka potvrzuje jedinečnost černošské výrazové kultury a černošského lidu, který popisuje jako „plný masek a tanců a bobtnajících zpěvů / s africkými očima a nosy a pažemi“, navzdory současnému stavu útlaku a degradace, v němž žije mnoho Afroameričanů. V obou těchto básních se Sanchez i Baraka snaží vrátit černochům pozitivní reprezentaci černošství a pozvednout jejich kolektivní pocit identity.

Mnoho básní v Sanchezově sbírce We a BaddDDD People je příkladem experimentování s jazykem. V básni „indianapolis/léto/1969/poem“ Sanchez uvádí nový pravopis slov matky („mothas“), otcové („fathas“) a sestry (sistuhs“); ze slova about se stává „bout“, ze slova black „blk“ a ze slova I „i“. Změny v pravopisu, stejně jako používání nestandardní angličtiny v Sanchezových básních, mají zachytit syntax a lidovou mluvu mnoha příslušníků černošské komunity, zatímco zkrácený pravopis slova „blk“ a malé písmeno „i“ jsou součástí Sanchezova odmítnutí dodržovat pravidla standardní angličtiny. Mnoho černošských básníků vnímalo jazyk jako nástroj utlačovatelů, a proto hledali způsoby, jak si jej přizpůsobit. Konečně, používání pejorativní terminologie a neuctivého jazyka bylo mezi básníky Black Arts také běžné. O policii se často mluvilo jako o „prasatech“ a běloši byli označováni jako „honkies“ nebo „crackers“.

Na adresu hnutí Black Arts bylo vzneseno několik výtek. Jednou z nich bylo, že mělo tendenci řešit pouze rasové otázky a podporovat rasovou nenávist. Také funkční aspekt hnutí Black Arts začal být odsuzován nově vznikajícími černošskými literárními kritiky, kteří tvrdili, že samotná literatura byla často podřízena politickému nebo sociálnímu poselství hnutí. Tito kritici to považovali za škodlivé pro černošskou literaturu, protože to vytvářelo úzké zaměření, které tvůrčím způsobem omezovalo umělce a druhy literatury, které mohli tvořit. V černošském uměleckém hnutí navíc existovala tendence vymýšlet teorie ještě před vytvořením skutečného literárního díla, které by teorii potvrdilo. Literatura se tedy řídila spíše teorií než naopak. A konečně, někteří spisovatelé hnutí Black Arts byli známí tím, že tvrdě odsuzovali každého černošského spisovatele, který nesplňoval kritéria a cíle hnutí. Ani černošští spisovatelé minulosti nebyli vyňati ze špatného hodnocení a spisovatelé hnutí Black Arts je často kritizovali, aniž by vždy brali v úvahu historické období a kontext, v němž tito spisovatelé minulosti tvořili svou literaturu.

Vliv a přínos hnutí Black Arts pro americkou poezii byl přesto dalekosáhlý. Přimělo literární umělce přehodnotit funkci a účel jejich tvorby a jejich odpovědnost vůči komunitě a společnosti. Ovlivnilo také a nadále inspiruje nové generace básníků, aby experimentovali s různými uměleckými formami, aby odmítli tlak na přizpůsobení se západním standardům umění a psali, přijímali, a odvozovat své umění ze své vlastní vyjadřovací kultury

Afroamerické a post-koloniální studia

Analýza her Amiriho Baraky

Fáze africké postkoloniální literatury

BIBLIOGRAFIE
Baraka, Amiri a Larry Neal, eds. Černý oheň: An Anthology of Afro-American Writing. New York: William Morrow, 1968.
Gayle, Addison. The Black Aesthetic [Černošská estetika]. Garden City, New York: Doubleday, 1971.
Henderson, Stephen. Understanding the New Black Poetry (Porozumění nové černošské poezii): New York: Black Speech and Black Music as Poetic Reference [Černošská řeč a černošská hudba jako básnická reference]. New York: William Morrow, 1973.
Karenga, Ron. „Černošský kulturní nacionalismus“. In The Black Aesthetic, edited by Addison Gayle. Garden City, New York: Doubleday, 1971, s. 32-38.

Podobně jako Loading… Africká literatura, americká literatura, literární kritika, literární teorie, literatura, poezie

Tags: American Literature, An Introduction to Black Arts Movement, Askia Toure, Baraka, Black Arts Movement, Black Arts Movement Characteristics, Black Arts Movement in Poetry, Black Arts Movement Literary Movement, Black Arts Movement Members, Black Arts Movement Themes, Black Poetry, Black Poetry History, Carolyn Rodgers, Don L. Lee, Etheridge Knight, Průvodce černošským uměleckým hnutím, Průvodce černošskou poezií, Haki Madhubutti, Historie černošského uměleckého hnutí, Historie černošské poezie, Jayne Cortez, June Jordan, Larry Neal, Literární kritika, Literární termíny a techniky, Literární teorie, Literatura, Mari Evans, Marvin X, Nikki Giovanni, Poezie, Sonia Sanchez, Básníci černošského uměleckého hnutí, Básníci černošského uměleckého hnutí