Litterær teori og kritik

Black Arts-bevægelsen var en kontroversiel litterær fraktion, der opstod i midten af 1960’erne som den kunstneriske og æstetiske del af Black Power-bevægelsen, en militant politisk operation, der afviste de integrationistiske formål og den praksis, som den forudgående borgerrettighedsbevægelse havde. Black Arts-bevægelsen var en af de eneste amerikanske litterære bevægelser, der forenede kunst med en politisk dagsorden. Fordi digte var korte og kunne reciteres ved demonstrationer og andre politiske aktiviteter for at opildne og bevæge en menneskemængde, var poesi den mest populære litterære genre i Black Arts-bevægelsen, tæt fulgt af dramatik. Digteren, dramatikeren, aktivisten og hovedpersonen i Black Arts-bevægelsen, Amiri Baraka (tidligere LeRoi Jones), opfandt begrebet Black Arts, da han etablerede sit Black Arts Repertory Theatre/School i Harlem i New York City. Selv om Black Arts-bevægelsen begyndte sin nedgang i midten af 1970’erne, samtidig med at Black Power-bevægelsen begyndte sin nedgang, introducerede den en ny race af sorte digtere og en ny type sort poesi. Den inspirerede og gav også energi til allerede etablerede digtere som Gwendolyn BROOKS og Robert Hayden. Black Arts-bevægelsen skabte mange poetiske nyskabelser inden for form, sprog og stil, som har påvirket mange af nutidens spoken word-kunstnere og socialt bevidste rap-lyrikere i deres arbejde.

De digtere, der oftest forbindes med Black Arts-bevægelsen, omfatter Baraka, Sonia Sanchez, Etheridge Knight, Nikki Giovanni, Larry Neal, Mari Evans, Don L. Lee (nu kendt som Haki Madhubutti), Carolyn Rodgers, Marvin X, Jayne Cortez, Askia Toure og June Jordan. En række vigtige afroamerikanske dramatikere, fiktionsforfattere og forskere har også ydet væsentlige bidrag til Black Arts-bevægelsen, både kreativt, filosofisk og teoretisk, ved at definere og skitsere bevægelsens mål og kriterier og dens “sorte æstetik”.”

An Introduction to the Beat Poets

I løbet af bevægelsens periode blev der grundlagt flere forlag og værksteder, og der opstod flere magasiner og tidsskrifter, som alle gav et redskab til Black Arts-digternes litterære arbejde. Litterære publikationer som Freedomways, Negro Digest (senere omdøbt til Black World), Black Scholar, Journal of Black Poetry og Liberator bragte Black Arts-bevægelsens digtere ud til et større publikum, når mere etablerede publikationer afviste deres værker. To vigtige forlag – Dudley Randall’s Broadside Press i Detroit og Madhubuti’s Third World Press i Chicago – var også medvirkende til at introducere nye digtere og udbrede deres værker. Umbra Workshop (1962-65), der bestod af en gruppe sorte forfattere, producerede Umbra Magazine og fik betydning som en litterær gruppe, der skabte en særskilt stemme og ofte udfordrede mainstream-normer vedrørende litteratur. Endelig bragte Barakas Black Arts Repertory Theatre/School, der blev grundlagt i 1965, gratis teaterstykker, poesioplæsninger og musikalske forestillinger til befolkningen i Harlem og gennemførte dermed ideen om kunst som en fælles oplevelse.

Sort Power-bevægelsen, som Black Arts-bevægelsen udsprang af, søgte at styrke de afroamerikanske samfund økonomisk og politisk ved udelukkende at stole på ressourcer inden for det sorte samfund. Den søgte også at fejre sorthed og genoprette positive billeder af sorte mennesker fra de negative stereotyper, der fandt sted i det større samfund. Derfor var slogans som “Black Is Beautiful” (Sort er smukt) fremtrædende i denne periode. Medlemmer af organisationer som Student Non-Violent Coordinating Committee (SNCC) under ledelse af Stokely Carmichael og Black Panther Party, der blev grundlagt af Huey Newton og Bobby Seale, krævede racemæssig lighed, ikke gennem de metoder til passiv modstand, der blev forbundet med Dr. Martin Luther King, Jr, men “med alle nødvendige midler” (et slogan for partiet), herunder “voldelig revolution” som anført af Malcolm X. Desuden var “sort kulturel nationalisme”, troen på, at sorte og hvide havde to forskellige verdenssyn og livssyn, en fremtrædende idé i både Black Power- og Black Arts-bevægelsen. Som følge heraf eksperimenterede forfattere fra Black Arts-bevægelsen med kunstneriske udtryksmetoder, der var karakteristiske for den afroamerikanske kultur og erfaring. Først og fremmest var al poesi gennemsyret af en vis grad af sort bevidsthed, hvilket betyder, at dens emner og temaer afspejlede kvaliteten og karakteren af den sorte erfaring. Med hensyn til formen forkastede Black Arts-bevægelsens digtere ofte standardengelsk til fordel for Black English, et mere mundret og vernakulært sprog og syntaks. De krydrede det med gadeslang og idiomatiske vendinger, som var enkle, direkte, eksplicitte og ofte respektløse. Derudover lånte poesien i høj grad fra sort musik og brugte rytmiske effekter fra jazz og blues samt fra andre former for sort mundtlig tale, f.eks. prædikener, folkeeventyr, signifying (en indviklet, humoristisk sprogstil, der bruger omledning, hentydninger, ordspil, metaforer og andre ordspil til at overtale, argumentere, sende et budskab eller fornærme) og the dozens (en form for signifying, der involverer udveksling af fornærmelser, primært om en persons slægtninge). Andre fælles træk ved poesien er frie vers, korte linjelængder, call-and-response-mønstre, sang og frie rim.

Den sorte kunstbevægelse havde meget til fælles med en anden periode med øget kunstnerisk produktion blandt afroamerikanske forfattere – Harlem renæssancen i 1920’erne. I begge perioder var der en øget interesse for at etablere en mere selvhævdende sort kollektiv identitet, end der tidligere havde eksisteret (under Harlem renæssancen blev den kaldt “den nye neger”) og for at søge efter etnisk identitet og arv i folkekulturen og den afrikanske kultur. Således eksperimenterede digtere fra begge perioder med folkemusikelementer som blues, spirituals og folkemusikalske udtryk i deres poesi, og de ærede Afrika. På trods af disse ligheder var mange af Black Arts-bevægelsens forfattere dog kritiske over for Harlem-renaissancens mål, idet de mente, at den ikke havde formået at knytte sig konkret til de sorte massers kamp. Tilhængere af Black Arts-bevægelsen var også kritiske over for Harlem Renaissance-forfattere, der var afhængige af hvid protektionering, samt over for deres tendens til at værdsætte vestlig kunst, til at ønske mainstream-anerkendelse og til at skrive med et hvidt publikum i tankerne. De mente, at dette kompromitterede de sorte forfatteres evne til at være helt ærlige i deres skildring og udtryk af sort liv og kamp.

Den sorte kunstbevægelse opstillede en række mål og kriterier, som de kreative kunstnere skulle følge. Den primære af dem var at overtale afroamerikanerne til at afvise mainstream-kulturen og processen med amerikanisering og assimilation og i stedet opfordre dem til at omfavne en “sort æstetik”, hvor sorte mennesker skulle se på deres egen kultur og æstetiske værdier for at skabe og evaluere afroamerikansk litteratur. De tre hovedkriterier for Black Arts-bevægelsen, der blev opstillet af Ron Karenga, var, at al sort kunst skal være “funktionel, kollektiv og engageret” (33). Den funktionelle karakter af sort kunst betød, at det litterære værk skulle tjene et formål, der var større end blot at skabe kunst. Det skulle være forbundet med de sociale og politiske kampe, som afroamerikanske folk var involveret i. Det andet kriterium, at sort kunst skal være “kollektiv”, betød, at den skal tjene folket; den skal uddanne, inspirere og opløfte dem. Omvendt skal kunstneren lære af og blive inspireret og opløftet af folket. Kunstneren skal være parat til at ofre sin egen individualitet og i stedet altid skrive med folkets bedste for øje. For det tredje og sidste skal den sorte kunst være engageret i politiske og sociale reformer og støtte den revolution, der vil føre til disse reformer. I bund og grund var Black Arts-bevægelsens mål at nå ud til masserne af sorte mennesker, at få dem til at forstå deres budskab om selvforsyning og værdighed og at inspirere dem til at handle derefter.

Mange af Black Arts-bevægelsens kriterier og mål kan spores i selve poesien. For eksempel gør Baraka i “From the Egyptian” i sin samling Black Art fra 1966 det klart, at en voldelig konfrontation med de sorte menneskers undertrykkere er en nært forestående realitet, da han hævder, at han er parat til at myrde “the enemies / of my father”. Ligeledes fortæller Giovanni i “The True Import of Present Dialogue, Black vs. Negro” i Black Feeling, Black Talk (1968) sorte mennesker: “Vi skal ikke bevise, at vi kan dø / Vi skal bevise, at vi kan dræbe”. Giovanni demonstrerer også engagementets kriterium med “My Poem” (1968), hvor hun skriver til støtte for revolutionen og dens varige karakter, idet hun erklærer, at “if i never do anything / it will go on”. Didaktismen i megen Black Arts-poesi er synlig i Barakas “A School of Prayer” (1966). I dette digt fortæller Baraka sit sorte publikum: “Adlyd ikke deres love.” “Deres” henviser naturligvis til det hvide samfund. I bund og grund opfordrer Baraka de sorte til at gøre oprør mod den hvide autoritet og være på vagt over for de ord, der tales af dem, der forsøger at undertrykke dem, fordi deres formål er at bedrage de sorte og begrænse deres fremskridt. Hyldesten af sorthed er også mærkbar i Black Arts’ poesi. Sanchez, måske den kvindelige digter, der er mest identificeret med Black Arts-bevægelsen, genindfører den sorte kvindes værdighed i et unavngivet digt i hendes bind We a BaddDDD People (1970), hvor hun forbinder sig selv som sort kvinde med en kongelig afrikansk dronning, der vil “Walk / move in / blk queenly ways.” På samme måde bekræfter Baraka i “Ka Ba” (1969) det unikke ved den sorte udtryksmæssige kultur og ved sorte mennesker, som han beskriver som “fulde af masker og danse og svulmende sange / med afrikanske øjne og næser og arme”, på trods af den nuværende tilstand af undertrykkelse og nedværdigelse, som mange afroamerikanere lever under. I begge disse digte søger Sanchez og Baraka at give de sorte mennesker en positiv repræsentation af sorthed tilbage og hæve deres kollektive identitetsfølelse.

Mange af digtene i Sanchez’ samling We a BaddDDD People er eksempler på eksperimenter med sproget. I “indianapolis/summer/1969/poem” giver Sanchez en ny stavemåde for ordene mødre (“mothas”), fædre (“fathas”) og søstre (sistuhs”); ordet about bliver til “bout”, ordet black bliver til “blk”, og ordet I bliver til “i”. Ændringerne i stavemåden samt brugen af ikke-standardiseret engelsk i Sanchez’ digte har til formål at indfange syntaksen og den mundtlige tale, som mange i det sorte samfund anvender, mens den forkortede stavemåde af “blk” og det lille “i” er en del af Sanchez’ afvisning af at overholde reglerne for standardengelsk. Mange Black Arts-digtere opfattede sproget som et redskab for undertrykkeren og søgte derfor måder at gøre det til deres eget. Endelig var brugen af nedsættende terminologi og respektløst sprog også almindelig blandt Black Arts-digterne. Politiet blev ofte omtalt som “svin”, og hvide mennesker blev kaldt “honkies” eller “crackers”.”

Der er blevet rejst adskillige kritikpunkter mod Black Arts-bevægelsen. Den ene var, at den havde en tendens til kun at tage racemæssige spørgsmål op og at fremme racehad. Også det funktionelle aspekt af Black Arts-bevægelsen kom til at blive fordømt af nyopståede sorte litteraturkritikere, der hævdede, at selve litteraturen ofte var underordnet bevægelsens politiske eller sociale budskab. Disse kritikere så dette som skadeligt for den sorte litteratur, idet det skabte et snævert fokus, der kreativt begrænsede kunstneren og de former for litteratur, han eller hun kunne komponere. Desuden var der en tendens i Black Arts-bevægelsen til at udtænke teorier, før der blev skabt en egentlig mængde litteratur, der kunne bevise teorien. Derfor blev litteraturen drevet af teorien snarere end omvendt. Endelig var nogle af Black Arts-bevægelsens forfattere kendt for at dømme alle sorte forfattere, som ikke opfyldte bevægelsens kriterier og mål, hårdt. Selv tidligere tiders sorte forfattere var ikke fritaget for at blive bagatelliseret, og Black Arts-bevægelsens forfattere kritiserede dem ofte uden altid at tage hensyn til den historiske periode og kontekst, som disse tidligere forfattere skrev deres litteratur i.

Så var Black Arts-bevægelsens indflydelse og bidrag til den amerikanske poesi alligevel vidtrækkende. Den fik litterære kunstnere til at genoverveje funktionen og formålet med deres arbejde og deres ansvar over for deres samfund og samfundet. Den påvirkede også og inspirerer fortsat nye generationer af digtere til at eksperimentere med en række forskellige kunstneriske former for at nægte presset til at tilpasse sig vestlige kunstnormer og til at skrive, omfavne, og udlede deres kunst fra deres egen udtryksmæssige kultur

African American and Post-colonial Studies

Analyse af Amiri Barakas skuespil

Faser af afrikansk postkolonial litteratur

BIBLIOGRAFIER
Baraka, Amiri, og Larry Neal, eds. Black Fire: An Anthology of Afro-American Writing. New York: William Morrow, 1968.
Gayle, Addison. The Black Aesthetic. Garden City, N.Y.: Doubleday, 1971.
Henderson, Stephen. Understanding the New Black Poetry (Forstå den nye sorte poesi): Black Speech and Black Music as Poetic Reference. New York: William Morrow, 1973.
Karenga, Ron. “Black Cultural Nationalism”. I The Black Aesthetic, redigeret af Addison Gayle. Garden City, N.Y.: Doubleday, 1971, s. 32-38.

Ligesom Indlæser…

Kategorier:

Kategorier: Litteratur, Litteraturkritik, Litteraturteori, Litteratur, Litteratur, Poesi

Tags: Afrikansk litteratur, Amerikansk litteratur, Litteraturkritik, Litteraturteori, Litteratur, Poesi

Amerikansk litteratur, En introduktion til Black Arts Movement, Askia Toure, Baraka, Black Arts Movement, Black Arts Movement karakteristika, Black Arts Movement i poesi, Black Arts Movement litterær bevægelse, Black Arts Movement medlemmer, Black Arts Movement temaer, Black Poetry, Black Poetry historie, Carolyn Rodgers, Don L. Lee, Etheridge Knight, Guide til Black Arts Movement, Guide til Black Poetry, Haki Madhubutti, History of Black Arts Movement, History of Black Poetry, Jayne Cortez, June Jordan, Larry Neal, Litterær kritik, Litterære termer og teknikker, Litterær teori, Litteratur, Mari Evans, Marvin X, Nikki Giovanni, Poesi, Sonia Sanchez, The Black Arts Movement, The Black Arts Movement Poets, The Black Arts Movement Poets

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Back to Top