Thursday Feb 03, 2022

Litterär teori och kritik

Svarta konstnärsrörelsen var en kontroversiell litterär fraktion som uppstod i mitten av 1960-talet som den konstnärliga och estetiska delen av Black Power-rörelsen, en militant politisk rörelse som förkastade de integrationsinriktade syftena och metoderna i medborgarrättsrörelsen som föregick den. Black Arts-rörelsen var en av de enda amerikanska litterära rörelser som förenade konst med en politisk agenda. Eftersom dikter var korta och kunde reciteras vid demonstrationer och andra politiska aktiviteter för att uppvigla och förflytta en folkmassa, var poesi den mest populära litterära genren inom Black Arts-rörelsen, tätt följt av dramatik. Amiri Baraka (tidigare LeRoi Jones), poet, dramatiker, aktivist och en viktig person inom Black Arts-rörelsen, myntade begreppet Black Arts när han grundade sin Black Arts Repertory Theatre/School i Harlem i New York City. Även om Black Arts-rörelsen började sin nedgång i mitten av 1970-talet, samtidigt som Black Power-rörelsen började sin nedgång, introducerade den en ny ras av svarta poeter och ett nytt slags svart poesi. Den inspirerade och gav också energi till redan etablerade poeter som Gwendolyn BROOKS och Robert Hayden. Black Arts-rörelsen skapade många poetiska innovationer inom form, språk och stil som har påverkat många av dagens spoken word-artister och socialt medvetna rap-textförfattare.

De poeter som oftast förknippas med Black Arts-rörelsen är Baraka, Sonia Sanchez, Etheridge Knight, Nikki Giovanni, Larry Neal, Mari Evans, Don L. Lee (numera känd som Haki Madhubutti), Carolyn Rodgers, Marvin X, Jayne Cortez, Askia Toure och June Jordan. Ett antal viktiga afroamerikanska dramatiker, skönlitterära författare och forskare bidrog också på ett betydande sätt till Black Arts-rörelsen, såväl kreativt som filosofiskt och teoretiskt, genom att definiera och beskriva rörelsens mål och kriterier och dess ”svarta estetik”.”

An Introduction to the Beat Poets

Under rörelsens period grundades flera förlag och verkstäder, och flera tidskrifter och tidskrifter växte fram, som alla tillhandahöll en kanal för Black Arts poeters litterära arbete. Litterära publikationer som Freedomways, Negro Digest (senare omdöpt till Black World), Black Scholar, Journal of Black Poetry och Liberator, förde Black Arts-rörelsens poeter till en större publik när mer etablerade publikationer avvisade deras verk. Två viktiga förlag – Dudley Randalls Broadside Press i Detroit och Madhubutis Third World Press i Chicago – bidrog också till att introducera nya poeter och sprida deras verk. Umbra Workshop (1962-65), som bestod av en grupp svarta författare, gav ut Umbra Magazine och fick betydelse som en litterär grupp som skapade en distinkt röst och ofta utmanade de gängse normerna för litteratur. Slutligen gav Barakas Black Arts Repertory Theatre/School, som grundades 1965, gratis pjäser, poesiuppläsningar och musikaliska föreställningar till folket i Harlem och förverkligade på så sätt idén om konst som en gemensam upplevelse.

Svarta makt-rörelsen, som Black Arts-rörelsen härstammade från, försökte stärka de afroamerikanska samhällena ekonomiskt och politiskt genom att enbart förlita sig på resurser inom det svarta samhället. Den försökte också hylla svarthet och återupprätta positiva bilder av svarta människor från den negativa stereotypisering som ägde rum i samhället i stort. Därför var slogans som ”Black Is Beautiful” (svart är vackert) framträdande under denna tid. Medlemmar i organisationer som Student Non-Violent Coordinating Committee (SNCC), under ledning av Stokely Carmichael, och Black Panther Party, grundat av Huey Newton och Bobby Seale, krävde rasjämlikhet, inte genom de metoder för passivt motstånd som förknippades med Dr. Martin Luther King, Jr, utan ”med alla nödvändiga medel” (en paroll för partiet), inklusive ”våldsam revolution”, som Malcolm X hävdade. Dessutom var ”svart kulturnationalism”, tron på att svarta och vita hade två skilda världs- och livsåskådningar, en framträdande idé i både Black Power- och Black Arts-rörelserna. Som ett resultat av detta experimenterade Black Arts-rörelsens författare med konstnärliga uttrycksmetoder som var karakteristiska för den afroamerikanska kulturen och erfarenheten. Först och främst genomsyrades all poesi av en viss nivå av svart medvetande, vilket innebär att dess ämnen och teman reflekterade den svarta erfarenhetens kvalitet och karaktär. När det gäller formen förkastade Black Arts Movement-poeterna ofta standardengelska till förmån för Black English, ett mer vardagligt och folkligt språk och syntax. De spetsade den med gatuslang och idiomatiska fraser som var enkla, direkta, explicita och ofta respektlösa. Dessutom lånade poesin i hög grad från svart musik, med rytmiska effekter från jazz och blues, samt från andra former av svart muntligt tal, såsom predikningar, folksagor, signifying (en invecklad, humoristisk språkstil där man använder sig av indirekthet, anspelningar, ordlekar, metaforer och andra ordlekar för att övertyga, argumentera, sända ett budskap eller förolämpa), och dussintalet (en form av signifying som innebär att man byter förolämpningar, främst om en persons släktingar). Andra gemensamma drag i poesin är fri vers, korta radlängder, call-and-response-mönster, sång och fria rim.

Black Arts-rörelsen hade mycket gemensamt med en annan period av ökad konstnärlig produktion bland afroamerikanska författare – Harlemrenässansen på 1920-talet. Under båda perioderna fanns det ett ökat intresse för att etablera en mer självsäker svart kollektiv identitet än vad som tidigare hade funnits (under Harlemrenässansen kallades den för ”den nya negern”) och för att söka etnisk identitet och arv i folklig och afrikansk kultur. Poeter från båda perioderna experimenterade därför med folkliga element, som blues, spirituals och folkliga uttryck i sin poesi, och vördade Afrika. Men trots dessa likheter var många författare inom Black Arts-rörelsen kritiska till Harlemrenässans mål, eftersom de ansåg att den hade misslyckats med att konkret knyta an till de svarta massornas kamp. Anhängare av Black Arts-rörelsen var också kritiska till Harlem Renaissance-författarnas beroende av vita beskyddare, liksom deras tendens att uppskatta västerländsk konst, att vilja bli erkända av den stora massan och att skriva med en vit publik i åtanke. De ansåg att detta äventyrade de svarta författarnas förmåga att vara helt ärliga i sin skildring och sitt uttryck av svartas liv och kamp.

Black Arts-rörelsen fastställde ett antal mål och kriterier för sina kreativa konstnärer att följa. Den främsta av dem var att övertala afroamerikaner att förkasta mainstreamkulturen och processen för amerikanisering och assimilering och i stället uppmuntra dem att anamma en ”svart estetik”, där svarta människor skulle se till sin egen kultur och sina egna estetiska värderingar för att skapa och utvärdera afroamerikansk litteratur. De tre huvudkriterierna för Black Arts-rörelsen, som fastställdes av Ron Karenga, var att all svart konst måste vara ”funktionell, kollektiv och engagerad” (33). Den svarta konstens funktionella karaktär innebar att det litterära verket måste tjäna ett syfte som är större än enbart skapandet av konst. Det måste vara kopplat till de sociala och politiska strider som afroamerikanska människor var engagerade i. Det andra kriteriet, att svart konst måste vara ”kollektiv”, innebar att den måste tjäna folket; den måste utbilda, inspirera och lyfta dem. Omvänt måste konstnären lära sig av och inspireras och lyftas upp av folket. Konstnären måste vara beredd att offra sin egen individualitet och i stället alltid skriva med folkets bästa i åtanke. För det tredje och sista måste den svarta konsten vara engagerad i politiska och sociala reformer och stödja den revolution som kommer att leda till detta. I huvudsak var Black Arts-rörelsens mål att nå ut till massorna av svarta människor, att få dem att förstå deras budskap om självförsörjning och värdighet och att inspirera dem till att agera utifrån det.

Många av Black Arts-rörelsens kriterier och mål går att urskilja i själva poesin. I ”From the Egyptian” i samlingen Black Art från 1966 gör Baraka till exempel klart att en våldsam konfrontation med de svarta människornas förtryckare är en nära förestående realitet när han hävdar att han är beredd att mörda ”the enemies / of my father”. På samma sätt säger Giovanni i ”The True Import of Present Dialogue, Black vs. Negro” i Black Feeling, Black Talk (1968) till svarta människor: ”Vi behöver inte bevisa att vi kan dö / Vi måste bevisa att vi kan döda”. Giovanni visar också på kriteriet engagemang med ”My Poem” (1968), när hon skriver till stöd för revolutionen och dess uthållighet och förklarar att ”if i never do anything / it will go on”. Didakticismen i mycket av Black Arts poesi är synlig i Barakas ”A School of Prayer” (1966). I denna dikt säger Baraka till sin svarta publik: ”Lyd inte deras lagar.” ”Deras” syftar naturligtvis på det vita samhället. I huvudsak uppmanar Baraka svarta människor att göra uppror mot den vita auktoriteten och vara försiktiga med de ord som uttalas av dem som försöker förtrycka dem, eftersom deras syfte är att lura svarta människor och begränsa deras framsteg. Hyllandet av svarthet är också märkbart i Black Arts poesi. Sanchez, kanske den kvinnliga poet som identifieras närmast med Black Arts-rörelsen, återerövrar den svarta kvinnans värdighet i en icke namngiven dikt i hennes volym We a BaddDDD People (1970), när hon kopplar sig själv som svart kvinna till en kunglig afrikansk drottning som kommer att ”Walk / move in / blk queenly ways”. På samma sätt bekräftar Baraka i ”Ka Ba” (1969) det unika i den svarta uttryckskulturen och hos svarta människor, som han beskriver som ”fulla av masker och danser och svällande sånger / med afrikanska ögon och näsor och armar”, trots det nuvarande tillstånd av förtryck och förnedring som många afroamerikaner lever under. I båda dessa dikter försöker Sanchez och Baraka återge svarta människor en positiv representation av svarthet och höja deras kollektiva identitetskänsla.

Många av dikterna i Sanchez samling We a BaddDDD People exemplifierar experimenterande med språket. I ”indianapolis/summer/1969/poem” ger Sanchez en ny stavning av orden mödrar (”mothas”), fäder (”fathas”) och systrar (sistuhs”); ordet about blir ”bout”, ordet black blir ”blk” och ordet I blir ”i”. Förändringarna i stavningen, liksom användningen av icke-standardiserad engelska i Sanchez dikter, är avsedda att fånga syntaxen och det folkliga talet hos många inom det svarta samhället, medan den förkortade stavningen av ”blk” och det små bokstäver i ”i” är en del av Sanchez vägran att hålla sig till reglerna för standardengelska. Många poeter inom Black Arts uppfattade språket som ett verktyg för förtryckaren och sökte därför sätt att göra det till sitt eget. Slutligen var det också vanligt att Black Arts poeter använde sig av nedsättande terminologi och ett respektlöst språk. Polisen kallades ofta för ”pigs” (svin) och vita människor kallades för ”honkies” eller ”crackers.”

Flera kritiker har riktat kritik mot Black Arts-rörelsen. En var att den tenderade att endast ta upp rasfrågor och främja rashat. Även den funktionella aspekten av Black Arts-rörelsen kom att fördömas av nytillkomna svarta litteraturkritiker som hävdade att själva litteraturen ofta var underordnad rörelsens politiska eller sociala budskap. Dessa kritiker ansåg att detta var skadligt för den svarta litteraturen och att det skapade en trångsynthet i fokus som kreativt begränsade konstnären och den typ av litteratur han eller hon kunde komponera. Dessutom fanns det en tendens inom Black Arts-rörelsen att utforma teorier innan man skapade en verklig litteratur som skulle bevisa teorin. Litteraturen styrdes därför av teorin snarare än tvärtom. Slutligen var vissa författare inom Black Arts-rörelsen kända för att döma hårt över alla svarta författare som inte uppfyllde rörelsens kriterier och mål. Även svarta författare från det förflutna var inte undantagna från att förtalas, och Black Arts-rörelsens författare kritiserade dem ofta utan att alltid ta hänsyn till den historiska period och det sammanhang där dessa tidigare författare komponerade sin litteratur.

Tillbaka till Black Arts-rörelsens inflytande och bidrag till den amerikanska poesin var långtgående. Den fick litterära konstnärer att ompröva funktionen och syftet med sitt arbete och deras ansvar gentemot sina gemenskaper och samhället. Den påverkade också och fortsätter att inspirera nya generationer av poeter att experimentera med en mängd olika konstnärliga former för att vägra trycket att anpassa sig till västerländska konstnormer och att skriva, omfamna, och härleda sin konst från sin egen uttryckskultur

African American and Post-colonial Studies

Analysis of Amiri Baraka’s Plays

Phases of African Postcolonial Literature

BIBLIOGRAFI
Baraka, Amiri och Larry Neal, red. Black Fire: An Anthology of Afro-American Writing. New York: William Morrow, 1968.
Gayle, Addison. The Black Aesthetic (Den svarta estetiken). Garden City, N.Y.: Doubleday, 1971.
Henderson, Stephen. Att förstå den nya svarta poesin: Black Speech and Black Music as Poetic Reference. New York: William Morrow, 1973.
Karenga, Ron. ”Black Cultural Nationalism”. I The Black Aesthetic, redigerad av Addison Gayle. Garden City, N.Y.: Doubleday, 1971, s. 32-38.

Like Loading…

Kategorier: Afrikansk litteratur, Amerikansk litteratur, Litteraturkritik, Litteraturteori, Litteratur, Poesi

Taggar: Amerikansk litteratur, En introduktion till Black Arts Movement, Askia Toure, Baraka, Black Arts Movement, Black Arts Movement Characteristics, Black Arts Movement in Poetry, Black Arts Movement Literary Movement, Black Arts Movement Literary Movement, Black Arts Movement Members, Black Arts Movement Themes, Black Poetry, Black Poetry History, Carolyn Rodgers, Don L. Lee, Etheridge Knight, Guide to the Black Arts Movement, Guide to the Black Poetry, Haki Madhubutti, History of Black Arts Movement, History of Black Poetry, Jayne Cortez, June Jordan, Larry Neal, Litterär kritik, Litterära termer och tekniker, Litteratur, Litteraturvetenskap, Litteraturteori, Mari Evans, Marvin X, Nikki Giovanni, Poesi, Sonia Sanchez, The Black Arts Movement, The Black Arts Movement Poets

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Back to Top